29 juuni, 2009

Windows Vista vs XP

Sama teemaga artikleid leiab intermeediumist kindlasti kümneid. Käesolev kirjatükk ei kuuluta absoluutset tõde vaid arutleb teemal infotehnoloogist arvutikasutaja vaatenurgast.
Millist operatsioonisüsteemi kasutada? Iga veidiga asjast huvitatum kasutaja on proovinud vähemalt midagi muud peale Windowsite ning vähemalt teab, mis on Linux ja Mac OS. 2003 sügisel ülikooli minnes otsustasin minagi eesrindlik olla ning kasutasin pool aastat järjest oma põhiarvutis ainult Linuxit KDE graafilise töölauaga. Sain põhimõtteliselt kõik asjad tehtud, kuid töö tundus pidevate ühilduvusprobleemide tõttu siiski vastuvoolu ujumisena, sest kogu ülejäänud maailm kasutas Windowsit.
Peagi ma siiski oma üllast avatud lähtekoodiga tarkvara kasutamisest loobusin ning olen olnud kuni viimase ajani ustav Windows XP kasutaja. Peamiseks vahetuse põhjuseks oli mugavus, sest ma tahtsin arvutiga rohkem lõppkasutajana töötada ning vähem tehniliste probleemidega nokitseda. Alates 2003 aasta sügisest on Linuxid kindlasti palju edasi arenenud, kuid mitte see ei ole praeguse loo teema.
Windows XP-ga olin ma tegelikult väga rahul, kõik töötas reeglina probleemideta ning Win 95/98 sinise ekraani ajad jäid minevikku (vt. ülemist pilti). Tundus, et korralik stabiilne platform on saavutatud ning Windows Vistasse suhtusin kui kahtlase väärtusega uuendusse, mis lihtsalt neelab rohkem arvuti ressursse. Läks siiski nii, et olen nüüd juba 2 nädalat Windows Vistaga enda igapäevaseid töid teinud. Minu vanal HP Compaq 6220 tekkisid mitmed probleemid, mille järel otsustasin, et pigem on aeg uus arvuti osta. Uuele arvutile oli eel-installeeritud Windows Vista ning kuigi sain kaasa ka XP plaadi otsustasin uudishimust lähtudes siiski Windows Vista peale jätta. Praeguse seisuga olen Vistaga täiesti rahul, mälukasutus ei olegi väga hull ning minu kasutusharjumuste juures on 2 GB operatiivmälu täiesti piisav. Skype, Mozilla Firefox, Thunderbird, Excel, Word, Total Commander ning Acrobat Reader lahti ning kasutatud on 1,2 GB. Juba 4 ööpäeva on möödas viimasest restardist ning käitumine on stabiilne. Ka igale poole sisseehitatud otsimise featuurid tunduvad mugavad. Esmalt võttis uute vahenditega harjumine küll aega, kuid tegemist on kindlasti edasi, mitte tagasi minekuga. Täpsemalt saab uuendustest ja muudatustest lugeda Eesti arvutigurude paradiisist Hinnavaatluse Foorumist spetsiaalsest Widows Vista vs XP teemast, kust leiab kohatise lahmimise seast ka väga asjalikke analüüse. Siinkohal ma neil väga sügavuti ei peatuks, vaataks hoopis olukorda veidi kaugemalt.
Üldse tundub mulle, et fundamentaalsete uuenduste aeg operatsiooni süsteemides on möödas. Ennustamine on küll väga tänamatu tegevus, kuid mulle tundub, et põhiline areng toimub edaspidi internetis ja eriti just mitmesugustes veebirakendustest. Kuumad sõnad on Wikipedia, YouTube, blogid ja igasugused Google teenused Gmailiga eesotsas. Minu teooriat näib kinnitavat fakt, et saabuv Windows 7 on eelinfo põhjal lihtsalt Windows Vista vigade parandus ja evolutsioon.
Kogu see operatsioonisüsteemide arendus tundub rohkem Microsofti tagant surutud arenguna, et kasutajate pealt raha teenida. Seda ei saa neile loomulikult pahaks panna, sest eraettevõtte eesmärgiks ongi kasumi teenimine. Huvitav on hoopis tähelepanek, et kasutajad ei tule sellega kaasa kui reaalset vajadust pole. Erinevate statistika kogujate põhjal on Wikipedia andmetel Windows Vista turuosa kõigest 22% ja turul on ta olnud juba peaaegu kaks ja pool aastat. Windows XP oli ja on tegelikult väga hea operatsiooni süsteem, kui kõik toimib milleks vahetada? Nüüd Vistaga lähemalt tutvudes näen ma muidugi, et mitmed asjad on tehtud paremaks, areng on toimunud, kuid tungiv vajadust XP pealt Vista peale kolida tegelikult puudus.
Elame, näeme, mis tulevik toob. Kasutusele võetakse ikka uuendused, mis on lihtsad ja eelnevast süsteemist selgelt paremad - nagu internet, mida võib liialdusteta vaikseks revolutsiooniks nimetada. Nagu ütles Kennedy oma kuulsas Kuu peale mineku kõnes: "The exploration of space will go ahead whether we join it or not!" Sama kehtib ka interneti arengu kohta, õnneks saadi Eestis selle kasulikkusest varakult aru.

Kommentaare ei ole: